Birner är den största återförsäljaren av reservdelar till bilar i Österrike. Efterfrågan från marknaden gjorde att företaget behövde bygga ett modernt distributionscenter. Men: Anläggningen ligger i jordbävningszon 4. Vårt koncept tilltalade Birner – inget kan rubba detta ultramoderna lager.
Verksamma på 29 olika platser och med 560 anställda över Österrike, omsatte Birner drygt €140 miljoner 2016. Företaget har 350 000 levererbara artiklar i sitt produktsortiment – varav drygt 150 000 alltid finns på lager. Den stadiga utökningen av produktsortimentet kräver en ny logistikstrategi. Av detta skäl beslutade Birner att bygga ett nytt distributionslager. Målet var att öka arbetsflödet, kunna hantera lagret bättre och att få fler positiva synergieffekter. Dessutom skulle lagret kunna hantera de digitala kraven som ställs idag och i framtiden. Vid en första överblick verkade det inte särskilt svårt att hitta en lösning avseende den tekniska implementationen. Men utmaningarna fanns i detaljerna.
Anläggningen byggdes på 90-talet med en arbetsyta på 11 600 kvadratmeter. Den behövde anpassas och byggas om för att motsvara moderna krav. Den geografiska regionen var ett område av seismisk aktivitet. Säkerhet och stabilitet är därför av högsta prioritet. Birner valde ett ultramodernt centraliseringskoncept som står stadigt även vid jordbävningar.
Lösningen består av hyllor, entresol och pallställ, vilket säkerställer ett effektivt och konsistent arbetsflöde av reservdelar. Från inkommande leveranser av produkter från tillverkarna till egna utgående leveranser till kunder - av kompletta ordrar. Individuella områden är sammankopplade via transportrullband för pallar och behållare. Nuvarande lagerkapacitet är närmare 5 700 pallar och över 160 000 pallplatser. Dessutom ökar truckar arbetskapaciteten och assisterar vid optimeringen.
Logistikchef Stefan Ulz är nöjd med resultatet: “Jungheinrich visade sig vara den partner som kunde leverera det bästa helhetskonceptet på alla tre anbudsområden. Särskilt imponerande var att alla dellösningar integrerades sömlöst för en holistisk helhetslösning. Detta är ett partnerskap som kommer finnas långsiktigt eftersom vi avser fortsätta använda de tjänster Jungheinrich erbjuder i framtiden. Särskilt om expansion av distributionscentret behövs”, berättar Ulz.
Lästips: