Call4Service
Kontaktformulär
040 - 690 46 00 Telefon – Växel Välkommen att ringa vår växel för hjälp
Nyhetsbrev
Stage Automotive

Fordonsindustrin

E-mobilitet och självkörande bilar. Skräddarsydda fordonskonstruktioner i smarta fabriker och multinationella leveranskedjor: fordonsindustrin genomgår för närvarande grundläggande förändringar. Framtidens avgörande konkurrensfördel kommer att vara snabbhet och effektiva lösningar inom intralogistik.

INTRALOGISTICS 4.0 INOM FORDONSINDUSTRIN.

De anställda hos fordonstillverkaren MAN har välkomnat en ny, hårt arbetande assistent vid företagets anläggning i Salzgitter: Den förarlösa trucken Jungheinrich ERC 215a. Ett mångsidigt AGV-system som säkerställer ett kontinuerligt godsflöde i lagerdriften - som är uppdelad i tre skift. 

MODULÄR FLEXIBILITET.

HEWI GmbH är världens ledande tillverkare av nötter. Med hjälp av Jungheinrich har koncernen uppnått maximal produktivitet med AGV-system (Automated Guided Vehicles) i ett automatiserat, modulärt höglager. 

Lagerkapacitet för över 18 000 pallar.

Som helhetsleverantör byggde vi två automatiserade höglager med 1 000 ton stål för våra kund Continental i Slovakien. Resultatet: Platsutnyttjande på högsta nivå, högre produktivitet och maximal flexibilitet inför framtiden. 

Förarlös, uthållig och modulär: The EKX 516k

För att göra arbetet i ett snabbt växande företag med mer än 700 anställda ännu effektivare beslutade Intercable i Slovakien att göra en omfattande modernisering med Jungheinrich. AGVer med kraftfull litiumjonteknik styr nu gångarna där.

Automatisering med AGV truck

Brose i Thailand har automatiserat sin lagerprocess med Jungheinrich AGV truck EKS 215a för att bland annat hantera den ökade ordervolymen och minska risken för felplock. Innan start genomförde Jungheinrich omfattande materialflödes- och genomgångsanalyser för behovsbedömning.

Processäkert materialflöde: Dragtåg

För transport i lager- och produktionshallar används för det mesta eldrivna staplare och pallyftare. Om olika lastbärare och last ska användas samtidigt är vårt dragtåg lämpligt. Det består av en dragtruck och normalt flera släp. De kan lastas av och på vid olika platser. Utformningen av tekniken och planeringen av rutterna beror på dina individuella önskemål. Särskilt för just in time-tillverkning är ett exakt anpassat materialflöde till och från tillverkningsmaskinerna avgörande. Jungheinrichs dragtågssystem har i det här fallet en stor fördel jämfört med enstaka fordon eftersom det ger lägre kostnader och verkar lugnande på trafiken.

Bilindustrin kör på: Lösningar för industri 4.0

Bilindustrin förändras för tillfället på grund av globaliseringen. Industri 4.0 är det som gäller. Multinationella leverantörer måste kontrollerat kunna leverera delar snabbt, säkert, billigt och miljövänligt till smarta fabriker. Fordonsindustrin kräver därför - med all rätta - smarta, framtidsklara, högteknologiska logistiklösningar längs med distributionskedjan.

Det ställer högsta krav på logistikprocesserna i fordonsbranschen som flexibelt även måste klara av varierande efterfråga. Allt fler delar och leveranser utrustas t.ex. med RFID-chip (Radio Frequency Identification) och dessa kan på sätt med hjälp av internet of things kommunicera sin position. Vill du också optimera informationsflödet mellan tillverkare, leverantörer och logistikföretag inom fordonstillverkning med smart och bra teknik? Vi på Jungheinrich är med våra högteknologiska lösningar din partner i fordonsindustrin. 

Logistik 4.0: Lagerstyrningssystem och fordon kommunicerar

Vårt lagerstyrningssystem Jungheinrich WMS styr och kopplar samman alla processer på lagret hos våra kunder i fordonsindustrin. På så sätt kan vi automatisera processerna på lager med höga pallställ och smalgångslager helt eller delvis och samtidigt undvika in- och utlastningsfel. Letar du efter en skräddarsydd högteknologisk lösning från en endaste tillverkare för fordonsbranschen? Vi erbjuder en: Jungheinrichs logistikgränssnitt kommunicerar direkt med lagertruckarna. På så sätt kan smalgångstruckarna automatiskt identifiera sin destination. 

Våra truckar, som den innovativa kombistaplaren EKX, har transponderteknik med RFID-läsare. Delar som är utrustade med chips kan med hjälp av den automatiskt. För multinationella distributionskedjor, som ju är vanliga i fordonsbranschen, sparar det här både tid och pengar. Naturligtvis finns våra truckar sedan många år också i elektriska versioner. Här är logistiken ofta till och med en förebild för bilbranschen. Med våra högteknologiska logistiklösningar ledsagar vi dig vid paradigmskiftet i fordonsindustrin med allt från elfordon till förarlös körning. 

Har du några frågor?