ThyssenKrupp har automatiserat sina interna transporter med ett AGV-system. Det förflyttar skendelar för trapphissar mellan olika arbetsstationer. Optimal flexibilitet och minimalt platsbehov var nyckelfaktorerna bakom detta val.
ThyssenKrupp producerar skenor för trapphissar i sitt holländska fabrik i Krimpen an der Issel. Produktionsavdelningen för av skenor sökte efter en flexibel, högpresterande lösning för interna transporter av material för att optimera lagerprocesserna.
Målet var att synkronisera arbetsprocesser och minimera fel genom automatisering och samtidigt avlasta de anställda genom att förebygga avbrott i arbetet på grund av interna transporter. Det begränsande utrymmet behövde beaktas så väl som möjligheten att spåra materialen inom produktionsprocessen.
Automatiserade interntransporter av material mellan de olika produktionsstegen var det önskade målet – och att samtidigt få så hög flexibilitet som möjligt.
Avdelningen för produktion av skenor har sex olika produktionskluster för att bearbeta rör och skenprofiler. Var och en av dessa är ansvarig för ett specifikt steg i processen. Materialet går igenom alla dessa steg.
För att behålla hög flexibilitet, beslutade man sig för ett AGV-system. Ett monorail och ett stationärt transportband skulle inte vara tillräckligt flexibelt för att kunna hantera förändringar i produktionslayouten. En enda AGV-truck räcker då flera skendelar buntas ihop under transport. Om kapaciteten måste öka i framtiden, blir det enkelt att integrera ytterligare AGV-truckar i systemet.
ThyssenKrupp valde vårt AGV-system som en modern och expansiv logistiklösning, bestående av en eldriven lagertruck och en koppling till värdsystemet.
ERC 215a är en automatiskt styrd truck baserad på en standardmodell av Jungheinrich’s lagertruckar. Med hjälp av lasernavigering och triangulering, kan den obemannade trucken assistera 28 platser på lagret och transportera upp till åtta rör och skenprofiler samtidigt. Logistikmjukvaran övervakar ordersekvensen som behandlas autonomt. För att ytterligare undvika risk för skador är trucken utrustad med ett antal säkerhetssensorer. Det gör att trucken stannar omedelbart om ett hinder eller människa blockerar dess väg. När hindret är borta, startar den förarlösa trucken automatiskt själv igen och fortsätter på sin väg.
Pallar kan spåras inom enskilda produktionssteg och personalen hos ThyssenKrupp har avlastats väsentligt.