Som helhetspartner inom intralogistik har vi planerat och konstruerat vårt eget reservdelslager: med lageryta på 20 000 kvadratmeter för över 65 000 artiklar i 110 000 lagerplatser.
För att skapa bästa förutsättningarna för ett världsomfattande logistiknätverk, beslutade vi att bygga ett nytt centralt reservdelslager i Kaltenkirchen, nära Hamburg, Tyskland. Det nya lagret ersatte det tidigare reservdelslagret och administrationsenheten i Norderstedt. Systemlösningen innefattar olika pallsystem, våra truckar och vårt egenutvecklade WMS-system. Vi utvecklade och implementerade vårt centrallager själva, eftersom det är vad vi är specialiserade på att göra åt kunder - som huvudleverantör inom intralogistik.
Kärnan i det automatiska lagersystemet är ett 7-gångs höglager med 21 168 pallplatser och ett 8-gångs automatiskt smådelslager med 80 000 platser för behållare. Dessutom har det nya logistikcentret separata lagringsområden för snabbrörliga delar, bulkgods och farligt gods. Dessutom ett strukturellt separat exportområde.
Artiklar sätts ihop beroende på order i kartonger, logistiklådor, eller på pallar i orderplockområdet vid tio stationer för behållare och åtta kombinerade plockstationer för pallar och behållare. Individuella områden är sammanlänkade genom rullbanesystem med total längd på över två kilometer.
Produktivitetsökningen i lagerlogistiken genom skapandet av centrallager för reservdelar är över 50 procent. Jungheinrich levererar över 11 000 reservdelar varje dag, världen över. Upp till 1 000 reservdelar i timmen i tre tidszoner (USA, Centraleuropa och Asien) kan levereras tack vare denna logistiksystemlösning.
De 3 800 kvadratmeter kontorsyta i reservdelslagret är byggd med en öppen planlösning. “Transparenta och direkta kommunikationsvägar mellan anställda är en distinkt fördel med detta koncept. Inkommande ordrar hanteras mer effektivt så att våra kunder får sina beställda reservdelar snabbare”, berättar Stefan Brehm, chef för Jungheinrich Service & Parts AG & Co. KG.