Elektronikbranschen blomstrar: Med ett nytt halvautomatiskt smalgångslager och Jungheinrich WMS Series 2 fortsätter den ledande kabelproducenten PSZ Electronic sin dynamiska tillväxt.
Det är givande när ett företag är framgångsrikt, men tillväxten medför också vissa utmaningar. "Vår logistiska infrastruktur var redan på bristningsgränsen. Vårt gamla, övervägande manuella lager med kapacitet för endast 1500 pallar kunde inte längre klara av de årliga försäljningsökningarna på, i vissa fall, mer än 20 procent ", förklarar Andreas Prey. 33-årige Andreas är Logistikchef på PSZ electronic GmbH i Vohenstrauss. Företaget tillverkar och monterar kabel- och systemlösningar för värme- och ventilationsteknik, maskinteknik, anläggningsteknik, verktygsbyggande och speciell fordonskonstruktion samt produkter för marknadsledare inom medicinsk teknik. PSZ Electronic sysselsätter cirka 1000 personer över hela världen, med produktionsanläggningar spridda över Tyskland, Tjeckien, Albanien och Tunisien.
Logistikcentret i Vohenstrauss är det centrala navet som är utformat för att koordinera transporten av alla råvaror och färdiga varor. Logistikcentralen kontrollerar inte bara materialflödet mellan de olika produktionsställena utan också leveransen till slutkunderna. Det är en ganska krävande uppgift. "Vi har för närvarande flera tiotusentals varor i vårt sortiment, som måste packas i en mängd olika varianter och märkas enligt kundens specifikationer", säger Prey. För att uppnå detta använder företaget QR-koder. Dessa tvådimensionella koder med deras matris av svartvita rutor har stora fördelar när det gäller informationstäthet, till skillnad från enklare streckkoder, såsom EAN- eller NVE-koderna som vanligtvis används i logistik.
I sitt sökande efter en ny och effektivare logistiklösning sökte Prey expertråd: "Eftersom Jungheinrich är en av våra kunder, fick vi snabbt kontakt med dem för att diskutera vilken metod för lagringsexpansion och systemkonvertering som bäst passar våra krav", berättar Prey.
"Frågan vi ställde var: Hur kan det befintliga utrymmet utnyttjas bättre för att uppnå maximal lagringskapacitet? Och inte att förglömma: Hur kan vi se till att vi kan reagera flexibelt på framtidsutmaningarna? "avslöjar Prey.
Resultatet av den efterföljande intensiva samråds- och projektplaneringsprocessen med Jungheinrich logistikexperter på plats var en fullständig återuppbyggnad av lagret. Det konventionella bredgångslagret skulle ersättas med ett halvautomatiskt smalgångslager med kapacitet för mer än 5000 pallar. För att förbättra orderplockningseffektivitet, säkerhet och ergonomi, konstruerades systemet för tvärgående stapling med ett hylldjup på 800 millimeter. I gångarna arbetar två EKX 410 högstaplingstruckar. Maskinerna är utrustade med wire guidance, terminaler, skannrar och lagernavigering och kan hanteras intuitivt och extremt tillförlitligt av PSZ-lagerpersonal. Till exempel är en knapptryckning allt som krävs för att lagersystemet ska leda smalgångstrucken till sin destination.
I lagerhanteringssystemet, Jungheinrich WMS Series 2, samlas all information. Även denna grundläggande variant av WMS kan synkronisera hela material- och informationsflödet. Detta gör att lagret kan hanteras och kontrolleras på optimalt sätt. Sist men inte minst kan mjukvaran flexibelt anpassas till förändringar i lagret, tack vare ett stort antal olika moduler, och är därför framtidsbeständigt.
"Detta system", säger Prey, "tar vår logistikinfrastruktur till en helt ny nivå. Med det nya lagret kan vi nu optimalt kartlägga och stödja lagrings- och hämtningsförfarandena för alla våra olika föremål. Det kan innebära att man flyttar standardpallar, nätkorgar eller kartonger och behållare för orderplockning i smådelslogistik", förklarar Prey, med hänvisning till det enorma utbudet av produkter och de därmed förknippade målsättningarna när det gäller emballage och förpackningsdimensioner. Till exempel kan kabelnät från PSZ vara åtta meter eller bara några centimeter långa.
Flytten till det nya lagret ägde rum under nyåret 2016/2017. "Vi ville medvetet slutföra flytten från det gamla till det nya lagret på en enda dag", säger logistikchefen. "Det var ett fantastiskt lagarbete". Under fyra veckor i december arbetade alla inblandade - anställda i PSZ och kollegorna från Jungheinrich - tillsammans. För Prey var det avgörande att redan från början involvera de medarbetare som så småningom skulle driva systemet. "Systemet är lätt att förstå och du kan snabbt bekanta dig med de olika funktionerna", säger Prey.
"Våra anställda tyckte om vårt nya smalgånglager och WMS Series 2-systemet redan från start. Ur de anställdas synvinkel förenklar det nya halvautomatiska lagret inte bara deras arbetsprocesser. Det gör processerna mycket mer transparenta, så att de bättre kan förstå sina roller i organisationen som helhet. Detta hjälper dem att identifiera sig med sitt arbete och ger ökad meningsfullhet".
Logistikspecialisten Prey är särskilt nöjd med att kvaliteten på arbetet hos varje enskild medarbetare har förbättrats avsevärt med byggandet av det nya lagret. "Medan anställda i det gamla lagret spenderade mycket tid på att leta efter en viss produkt vet de nu, vid varje tidpunkt, i vilken mängd önskat objekt kan hittas - tack vare realtids-lagerfunktionen. De får även veta exakt placering på lagret. Radiodataprocessen kombinerad med lagerhanteringssystemet Jungheinrich WMS Series 2 skapar en perfekt miljö. För första gången är orderbehandlingen papperslös. Resultatet är en förstärkt översikt, ökad transparens och en komplett beställningsprocess. Arbetet är mycket effektivare och enklare, och felmarginalerna minskar till ett minimum".
"Det halvautomatiska lagret och WMS gör oss ännu mer samspelta med våra produktionsanläggningar över hela världen, men också mer samspelta med våra kunder och deras behov", betonar Prey. "Tack vare digitaliseringen och vårt omfattande, intelligenta intralogistikkoncept kan vi nu ha mycket mer sofistikerade logistikprocesser än någonsin". Det är en stor framgång. "Alla som besöker oss här i Vohenstrauss vill se den nya anläggningen. Vi gillar att visa dem runt - lagret ser fantastiskt ut och imponerar verkligen på besökare ".
Logistikchef Andreas Prey är entusiastisk över samarbetet med expertgruppen från Jungheinrich: "Allt var perfekt från början! Från planeringsfasen och implementeringsfasen till "go live"-datumet och startfasen, övervakad av Jungheinrich-experterna". Ett sådant intensivt samarbete är ovanligt i denna bransch och bör inte tas för givet. Den personliga höjdpunkten för Prey var övergångsdagen den 2 januari 2017: "Allt fungerade som vi tänkt oss - ett friktionsfri övergång som tog intralogistiken till en helt ny nivå. Nu är vi förberedda för framtiden. Saker kunde inte bli bättre. Oavsett vad framtiden medför i form av ytterligare tillväxt och nya kundkrav är vi redo för det".