Snabba materialflöden är viktigt för Hama GmbH & Co KG - en av Europas ledande leverantörer av tillbehör för mobiltelefoner, smarta hem, smarta klockor, ljud, TV, datorer, foto och video. I det här kundprojektet effektiviseras logistiken till en helt ny nivå för Hama i Tyskland med 18 st AGV:er.
Automationsprojekt i stora logistikcenter är alltid en utmaning. Men det är i princip som att bygga ett hus - att skapa en ny struktur är ofta enklare än att renovera en befintlig. För Hama i Monheim, Tyskland, kommer logistikhanteringen att bli snabbare och effektivare genom användningen av AGV:er (Automated Guided Vehicle Systems), inom området mobila robotar.
För att uppnå detta måste man dock först samordna de olika teknikerna från olika tillverkare inom de befintliga anläggningarna. Detta är ett tidskrävande och mödosamt arbete som kräver stor sakkunskap och lämpliga gränssnitt. Ett sådant gränssnitt är det specialutvecklade Jungheinrich Logistics Interface, som möjliggör informationsutbyte över teknikgränserna. Dessutom finns det risk för de mobila robotarna på grund av flaskhalsar och korsningar i logistiksystemet hos Hama. Jungheinrich utvecklade därför en ny typ av områdeskontrollsystem speciellt för Hama, som säkerställer kontinuerliga, automatiserade materialflöden.
Många av alla som använder en smartphone, slår på en TV:n eller använder en kamera eller videokamera har förmodligen använt en Hama-enhet. Hama GmbH & Co KG är en av Europas ledande leverantörer av tillbehör för mobiltelefoner, smarta hem, smarta klockor, ljud, TV, datorer och foto/video.
Ett 100 000 m2 lager med ett orderplocknings- och expeditionscenter finns vid företagets huvudkontor i Monheim i Bayern, Tyskland. Vid hög belastning, skickas upp till 650 000 artiklar per dag till kunderna med lastbil, antingen som enskilda försändelser i små paket eller packade tillsammans på europapallar. År 2021 beslutade Hamas logistikchefer att automatisera transporthanteringen för hela logistikcentret på grund av bristen på kvalificerad arbetskraft och ökande kostnader, tidsfrister och konkurrenstryck.
”Med ett så krävande projekt behöver man en pålitlig partner”, förklarar logistikchef Ossiander. Automationsexperterna på Jungheinrich erbjöd exakt vad han letade efter. En platsanalys visade att 18 AGV:er skulle kunna betjäna de 420 golvytorna och 222 pallställen samt 1 680 golvblocksplatser helt automatiskt. ”Tillsammans med projektteamet i Hama valde vi AGV:n ERC 213a. För att styra truckarna utbyts data via Jungheinrich
Logistics Interface”, förklarar Jungheinrichs projektledare Günther Zimdars.
Först måste dock all befintlig teknik förberedas för automatiserade transporter med AGV:erna med hjälp av gränssnitt. Detta var ett komplext åtagande som omfattade cirka 2,6 km av större trafikleder, 104 transportvägar, inklusive 15 avlämnings- och upphämtningsplatser på materialhanteringsutrustningen, 17 buffertstaplingsområden,
en automatisk palleteringsstation, fem snabbportar, 17 branddörrar och två lyft- och tippanordningar för automatiserad avfallshantering. Ett stort antal möten hölls
med fem olika leverantörer tills allt var klart.
Under projektets gång visade det sig att det inte var möjligt att använda de mobila robotarna på vanligt sätt på grund av hallens layout. Normalt signalerar en AGV att den är ledig via AGV/AMR Connector i Jungheinrich Logistics Interface. Nästa order i närheten tilldelas sedan till den mobila roboten. ”Men i vårt lager uppstår flaskhalsar och korsningar”, förklarar Ossiander: ”Om vi bara lät alla mobila robotar köra fritt skulle det uppstå blockeringar, vilket skulle få hela systemet att stanna.”
Jungheinrich-specialisterna löste detta dilemma med ett områdeskontrollsystem speciellt utvecklat för Hama. Det första steget för planeringsteamet var att definiera områden inom AGV:ernas körvägar. Denna data överförs till de mobila robotarna tillsammans med ett lagrat schema med hjälp av AGV/AMR Connector. ”På det här sättet kan vi begränsa antalet mobila robotar i vissa områden. Endast truckar med speciella sensorer får köra in”, förklarar
Günther Zimdars. ”Det är naturligtvis möjligt att prioritera transportordrar”, tillägger Ossiander, ”om pallar snabbt måste tas bort från en materialhanteringsutrustning kan en mobil robot som kanske befinner sig lite längre bort ta sig an uppgiften för att undvika att passera genom någon av våra identifierade flaskhalsar. Detta har gjort våra processer effektivare och säkrare”.
Som de flesta företag kämpar vi också med brist på kvalificerad arbetskraft. Även som
som en stor arbetsgivare i regionen är våra mänskliga resurser begränsade. Till detta kommer kostnads- och konkurrenstrycket. Som en av världens ledande distributörer inom konsumentelektronik måste vi hantera upp till 70.000 orderrader per dag under högsäsong för att kunna förse våra kunder med för att kunna förse våra kunder med enstaka artiklar eller flera lastbilslass med artiklar i i rätt tid. Detta kräver ett effektivt logistiksystem, och det enda sättet att uppnå detta är med automatisering.
Jungheinrichs specialister inom automatisering har arbetat med expertis, tålamod och energi för att göra varje teknik i vår logistikverksamhet kompatibel med de 18 AGV:erna av typ ERC 213a. Med hjälp av lämpliga, specialutvecklade gränssnitt. Det var en långsam och arbetsintensiv uppgift. Det stod sedan klart att de mobila robotarna skulle blockera varandra vid flaskhalsar och korsningar om vi bara lät dem köra fritt. Jungheinrichs experter kom därför med en unik lösning på detta problem - områdeskontrollsystemet. Det första steget var att definiera områden inom AGV-körvägarna. Endast ett visst antal mobila robotar är nu tillåtet i vissa områden. Vi kan prioritera transportorder efter hur viktiga de är och AGV:erna kan ges prioritet genom dessa områden. Eller så kan en mobil robot som kanske befinner sig lite längre bort kan ta på sig denna uppgift för att undvika att passera genom en av våra flaskhalsar. Båda metoderna garanterar en jämn fördelning av mobila robotar, vilket förhindrar blockeringar och trafikstockningar.
Vi har blivit mycket mer effektiva. Vi hanterar över 2 800 transportorder per dag
med de 18 AGV:erna från Jungheinrich. Dessutom har processäkerheten ökat avsevärt tack vare lösningar som områdeskontroll. Automatiseringen gör också att vi kan använda vår personal för mer värdeskapande uppgifter.
Det här var ingen lätt uppgift, men Jungheinrich har visat sig vara en pålitlig partner. För varje problem som uppstod, har Jungheinrich experter antingen tillhandahållit en lösning eller utvecklat en ny för oss. Stödet efter idrifttagningen har också varit utmärkt. Alla som
hanterar ett helautomatiskt logistiklager vet hur viktigt det är med tillförlitlighet.
Jag vet att jag kan räkna med det med Jungheinrich.
Kontakta oss
Försäljning
Telefon