Från 2018 till 2020 gjorde norska ölbryggningsspecialisten Ølbrygging AS ett drastiskt hopp i omsättning. Den magiska formeln är dels en ny återförsäljare och dels upprensning, omstrukturering och effektivisering av lagret. Jungheinrich har supportat företagets resa mot framgång, i två omgångar.
Kjell Einar Karlsen, verksamhetsansvarig på Ølbrygging AS, kom till företaget för två år sedan. Han har tidigare erfarenhet som ansvarig på bryggeriet Nøgne Ø och dessutom grundade han utestället Blå i Oslo. På två år har han sett marknaden fullkomligt explodera, av flera orsaker. 2018 var omsättningen 25 miljoner norska kronor med ett negativt resultat på 5,4 miljoner. De var tvungna att skära ner i arbetskraft och utföra en helomvändning för att komma på rätt kurs. Det var dags att ändra produktsortimentet, uppdatera hemsidan, rensa och strukturera lagret och effektivisera varuplockningen. Omstruktureringen har verkligen gett resultat.
Researchen Kjell Einar gjorde för att hitta en samarbetspartner var grundlig. Syftet var att hitta en leverantör som kunde hjälpa företaget med effektiviseringen.
Frågan gick till flera olika truck- och intralogistikleverantörer med en önskan om en helhetsgenomgång av lagret. Flera aktörer var aktuella. Prismässigt skiljde lite, men valet föll på Jungheinrich av en speciell anledning. De är en totalleverantör som producerar såväl truckar som ställagelösningar själva. Detta kunde ingen annan erbjuda.
Efter en genomgång med trucksäljaren Atle Storvik och försäljningschef för logistiksystem Ragnar Pettersen konstaterades att utrymmet mellan ställagen var för brett, vilket ledde till förlorad lagringsplats. Resultatet blev ett hyllsystem med 300 nya pallplatser och två nya truckar; en skjutstativtruck ETV 214 och en ledstaplare EJC 214.
Här placeras varorna på pallar från ena sidan och plockas upp från den andra. Pallarna rullar försiktigt nedåt på ett lätt sluttande rullband så att dekan plockas upp säkert och effektivt.
Fakta om Ølbrygging AS: Ølbrygging utvecklar, tillverkar, importerar, exporterar och säljer ölbryggningsutrustning till hembryggerier och återförsäljare. De har ett lager och egen försäljning i Grimstad i Norge. Detaljhandeln står för cirka 8 procent av försäljningen. Dessutom har de sin egen webbplats, olbrygging.no, med cirka 11 000 besökare och 600 beställningar per vecka. Onlineförsäljning till privatkunder står för cirka 62 procent av omsättningen, de senaste 30 procenten är grossistförsäljning. År 2019 hade omsättningen ökat till 29 miljoner norska kronor och rörelseresultatet uppgick till 1,7 miljoner norska kronor. 2020 hade Ølbrygging en omsättning på 47 miljoner kr. Kjell Einar tror att detta beror på den effektivisering och omstrukturering som gjorts i lagret med nya truckar och ställage, en ny återförsäljare för en australisk kvalitetsleverantör och fokus på presentation och marknadsföring av företaget.
Kontakta oss
Telefon