Den strategiska investeringen i robotspecialisten Magazino är ett samarbete om att utveckla automatiseringsprogramvara. En gemensam lösningskompetens ger bättre möjligheter för automatiserad internlogistik.
Jungheinrich AG, med bas i Hamburg, har just köpt en andel i Magazino, ett specialistföretag inom robotik baserat i München. Samtidigt slöts ett brett, strategiskt samarbetsavtal om att kombinera kompetenser för mobil automation.
Automatisering är en av de största tillväxtdrivarna inom intralogistiksektorn. Jungheinrich förväntar tvåsiffrig tillväxtökning inom detta område under kommande år. Trenden drivs särskilt av den stadiga starka tillväxten inom e-handel och den globala bristen på logistikspecialister, särskilt truckoperatörer.
Magazino grundades 2014 med en mobil robot för orderplock, som kan navigera sig själv inom lagret och exakt fatta tag i rätt lådor. Systemet används på lager hos många olika e-handelsverksamheter och logistikföretag. ‘Genom att kontrollera roboten i denna komplexa miljö, har Magazino utvecklat globalt unik expertis som vi vill expandera i framtiden och integrera in i världen av Jungheinrich produkter’, berättar Dr Lars Brzoska.
Jungheinrich lanserade sin första AGV (automated guided vehicle) så tidigt som 1962. Sedan dess, har koncernen blivit en av de ledande leverantörerna i den snabbt växande marknaden för automatiserad materialhantering. Med hjälp av intelligent mjukvara och state-of-the-art navigationsteknik, fortsätter Jungheinrich att expandera sina erbjudanden inom mobila automationslösningar.
Om Magazino:
Magazino GmbH designer och bygger intelligenta, mobila robotar som uppfattar sin miljö och fattar sina egna beslut. De automatiserade robotarna arbetar parallellt med människor och ger flexiblare och effektivare logistikprocesser inom e-handel, mode och produktionslogistik. Med över 100 anställda i München, har Magazino det största avancerade robotikteamet i Europa. Bland investerarna i Magazino finns Zalando.
Kontakta oss
Logistiksystem
Telefon