• 30 cm kortare chassimått gör staplaren lättanvänd på små ytor.
• Fast och rymlig ståplattform med sidoskydd på tre sidor.
• „Den mest kompakta, ergonomiska och säkraste staplaren i sin klass.”
Jungheinrich presenterade sin nya staplare med litiumjonbatteri - ERD 220i – vid sin globala, virtuella presskonferens i fredags. Trucken är utformad för flexibel användning på lager och för att lasta och lossa lastbilar. Staplaren har en chassilängd på bara 1 065 mm (L2 dimension) och är därmed den mest kompakta trucken i sin klass. Jämfört med föregångaren, är ERD 220i mer än 30 cm kortare. Detta tack vare det nya litiumjonbatteriet, som minskar truckens dimensioner med cirka 25 procent. Kompaktheten gör trucken särskilt mångsidig och lättanvänd på lagret. Vändradien är bara 1 985 mm. Det ger bättre platsutnyttjande i befintliga lagermiljöer och ger exakt manövrering även i trånga utrymmen. Det gör det även möjligt att planera på lagret för framtiden. “ERD 220i ger maximal platseffektivitet. Interntransporter kräver mindre utrymme och gångbredderna kan minskas. Det ger mer lagringsplats i befintlig lagermiljö,” förklarar Torben Sell, ansvarig produktchef på Jungheinrich.
Den nya truckdesignen för ERD 220i innehåller två batterimoduler på 130 Ah innanför truckchassit. Det har förbättrat truckens viktfördelning ytterligare, vilket ger kraftfull acceleration samt körhastighet på upp till 14 km/h. Det insparade utrymmet gör det också möjligt att erbjuda trucken i två versioner med rymlig plattform utan att behöva offra något inom kompakthet eller flexibilitet i drift. Båda plattformarna har fasta sidoskyddspaneler på tre sidor och ger säker körning och komfortabel ståposition i arbetet. “ERD 220i är kompaktare, bekvämare och säkrare än någon annan truck i sin klass. ERD 220i omdefinierar nivån man kan förvänta sig av kompakthet, säkerhet och ergonomi. Denna truck kompromissar inte med något” förklarar Sell.
För lastning och lossning av lastbilar har ERD 220i fått särskilda egenskaper som gör den ännu säkrare och effektivare i drift. Trucken känner av att den körs in i en lastbil med hjälp av en ultraljudssensor. Det aktiverar automatiskt arbetsljus, som lyser upp trucken och säkerställer att pallarna lyfts snabbt och säkert. Trucken sänker automatiskt hastigheten till det tempo kunden valt på förhand så att truckförarna kan köra över ojämnheter utan onödiga stötar och ansträngning för sina ryggar. En intuitivt justerbar, viktberoende fjädrad upphängning gör det också lättare för truckförarnas ryggar att köra mycket över ramper. LED-belysningen “Floor Spot” skyddas och byggs in i truckens sidovägg som en extra säkerhetsfunktion.
Ratten smartPILOT som redan finns för ERC-serien, har valts även för den nya ERD 220i. Truckföraren kan styra truckens alla funktioner med bara en hand, ratten kan centreras automatiskt (tillval) och är nu justerbar i höjd som standard. “Kliv på och kör – nya ERD 220i och ERE 225i är extremt lättanvända,” berättar Sell. “Det krävs mindre utbildningstid för nya truckförare och personalen orkar jobba mer utan att bli trötta.” Den nya laddningsanslutningen säkerställer direkt kontakt med externa snabbladdare. Inbyggd laddare finns som tillval och ger trucken en unik flexibilitet när det kommer till att ladda var som helst på lagret.
Det nya lyftstativet gör att ERD 220i kan användas ännu bredare – även för stapling. Med ett nytt lyftstativ med trippla mastprofiler erbjuder Jungheinrich nu den högsta lyfthöjden för en truck i detta segmentet - på 3760mm. Höjden på lyftstativet har gjorts så kompakt att trucken kan användas problemfritt i lastbil. ERD 220i kan också användas som en dubbelstaplare genom att lyfta stödarmarna och kan transportera två pallar på varandra. Det ger många effektivitetsvinster, särskilt vid lastning och lossning.
Jungheinrich lanserar även en ny litiumjondriven låglyftare till sommaren - ERE 225i - som är baserad på plattformen för ERD 220i. Den nya ERE 225i är ännu kompaktare än ERD 220i och idealisk för flexibel användning på lager, utan stapling. Chassilängden (L2 dimension) är bara 898 mm, vilket innebär en reduktion på 270 mm jämfört med föregångaren. Utan behov av lyftstativ och batterilucka, hamnar truckföraren med denna truck ännu närmare gafflarna. Det ger ännu bättre sikt över gods, gafflar och som helhet.
Bilder på den nya ERD 220i finns här: