För att visa denna sida krävs ditt medgivande.
Innehåller på sidan kan inte visas med dina nuvarande cookie-inställningar.
Vänligen acceptera cookies som heter ”marknadsföring” för att visa detta innehåll.
Truckar, automatisering, intralogistik | Jungheinrich
Truckar & Produkter
Ställage och lagerinredningar
Ställage och lagerinredningar
Ställage och lagerinredningar
Truckar & Produkter
Truckar - Alla modeller
Truckar & Produkter
Truckar & Produkter
Truckar & Produkter
Truckar & Produkter
Truckbatterier och laddningsteknik
Truckbatterier och laddningsteknik
Truckar & Produkter
Truckar, automatisering, intralogistik | Jungheinrich
Automation & System
Automation & System
Automation & System
Automation & System
Truckar, automatisering, intralogistik | Jungheinrich
Service & Reservdelar
Service & Reservdelar
Service & Reservdelar
Service & Reservdelar
Service & Reservdelar
Service & Reservdelar
Service & Reservdelar
Truckar, automatisering, intralogistik | Jungheinrich
Lösningar & Referenser
Lösningar & Referenser
Lösningar & Referenser
Truckar, automatisering, intralogistik | Jungheinrich
Kontakt & Om oss
Kontakt & Om oss
Kontakt & Om oss
Kontakt & Om oss
Kontakt & Om oss
DB Schenker i Borås har tagit nästa steg i att effektivt flytta gods med pressade tidsramar genom att automatisera interna transporter och öka produktiviteten tillsammans med förbättrad säkerhet och minskade produktionsskador.
DB Schenker i Borås har framgångsrikt implementerat Jungheinrich Automated Guided Vehicles (AGV) med Kollmorgens teknologi och är den första terminalen inom DB Schenker Land som använder automatiserade truckar i terminaldriften. Som en ledande leverantör av landtransporter av både gods och paket är detta en viktig milstolpe i företagets automatisering av intralogistiken.
Fredrik Ottosson, Terminal & CoDi Manager på DB Schenker Land i Borås, lyfter fram de utmaningar som anläggningen står inför när det gäller att effektivt flytta gods inom snäva tidsramar.
"Den största utmaningen på den här anläggningen är att flytta mycket gods på väldigt kort tid", säger Fredrik. "Vi har dessutom ett mål i klustret SE/DK Land om att öka automatiseringen i våra terminaler. Det här är ett bra steg framåt i den riktningen".
DB Schenker insåg AGV-teknikens potential att förbättra effektiviteten och optimera verksamheten och valde Jungheinrich autotruckar med Kollmorgens teknologi för deras beprövade resultat och skräddarsydda lösningar.
"Vi har sex AGV:er som arbetar i två skift. De kör paket till och från sorteringsanläggningen och förbereder verksamheten för det nya skiftet", förklarar Fredrik Ottosson.
Jungheinrich, som är känt för sin expertis inom intralogistik, tillhandahöll en omfattande systemdesign som omfattade AGV-truckar utrustade med Kollmorgens automationskit. Bardia Emad, Head of Automation Units Nordic på Jungheinrich, framhåller företagets engagemang för automatisering och integrationen av deras kommunikationsgränssnitt (även kallat middleware), Jungheinrich Logistics Interface, vilket möjliggör sömlös driftskontroll via surfplattor.
"Vi är stolta över att arbeta på detta innovativa sätt, och att detta är de första automatiserade truckarna inom DB Schenker Land", kommenterar Bardia Emad och betonar projektets nyskapande karaktär.
Kollmorgen, som är en viktig partner i projektet, levererade systemprogramvara och truckhårdvara för fleet management, ruttplanering och navigationslösningar. Mikael Ekman, Key Account Manager på Kollmorgen, poängterar mångsidigheten hos Kollmorgens NDC-lösningar, som möjliggör automatisering av olika fordonstyper och navigeringsmetoder. Mikael lyfter speciellt fram den lyckade övergången från manuell till automatiserad drift, med betoning på den noggranna förändringshanteringen och involveringen av alla inblandade parter som DB Schenker Land i Borås har lyckats väldigt bra med.
Nyhetsbrev
Anmäl dig nu