Call4Service
Kontaktformulär
040 - 690 46 00 Telefon – Växel Välkommen att ringa vår växel för hjälp
Nyhetsbrev
1000_Litiumjontruckar_Jungheinrich
för att säkerhet och ergonomi är viktigast

Ansvar för god arbetsmiljö

Vi tar ansvar för att skapa säkra och ergonomiska arbetsmiljöer - internt och för våra kunder. Människan kommer alltid i första hand och vi ser till att utforma truckar och miljöer i denna anda! 

Content Skydd av människor 1

Kroppsvibrationer

Med kroppsvibrationer menas alla vibrationer som truckföraren utsätts för under arbetsdagen. För att förebygga hälsoskador hos förarna får kroppsvibrationerna inte överskrida vissa värden. Vi strävar efter att hålla belastningarna så låga som möjligt.

Det finns olika typer av vibrationer

Vibrationer: Vibrationer uppstår när ett föremål börjar svänga fram och tillbaka på grund av yttre och inre krafter.

Kroppsvibrationer: När människans kropp exponeras för vibrationer uppstår kroppsvibrationer. Beroende på vilken del av kroppen som exponeras delas exponeringen in i helkroppsvibrationer (HKV) och hand- och armvibrationer. 

Helkroppsvibrationer: Viberationer som överförs till hela kroppen, exempelvis via förarstolen eller förarplattformen när man kör truck.

Hand- och armvibrationer: Viberationer som överförs till händer och armar via vibrerande, handhållna maskiner, så som slipmaskiner och borrmaskiner. Mängden vibrationer av denna typ som en truckförare utsätts för är försumbart liten.

ETV 216i Campaign Ergonomi

Var förekommer dessa vibrationer?

Kroppsvibrationer uppstår överallt där människor kommer i kontakt med mekaniska vibrationer, exempelvis när en förare kör en truck. Dock är det viktigt att vara medveten om att det är skillnad på mängden kroppsvibrationer en förare utsätts för beroende på bland annat vilken typ av truck som används och under vilka förhållanden den körs.

Undersökningar visar att en ledtrucks vibrationer normalt sett inte är kritiska, detsamma gäller de från en motviktstruck med halvmassiva däck på högkvalitativ betong eller asfalt.

Vi rekommenderar att man är försiktig med truckar som har Vulkollan®-däck. Dessa truckar är konstruerade för inomhusanvändning och vid eventuell utomhusanvändning, eller på ytor där det förekommer trösklar, gropar, gupp och lutningar, kan vibrationsvärdena komma att överskridas om inga åtgärder vidtas.


Vibrationsreducerande lösningar 

Optimal vibrationsreducering med Jungheinrich

DFG 316

Motviktstruck

  • "Floating Cab": förarhyttens fjädring är oberoende av truckens chassi
  • Lågvibrerande industrimotorer
  • Motorer frikopplade från chassit som ger låga vibrationer
  • Stativdämpning
  • Tiltcylindrar med ändlägesdämpning
  • Brett utbud av sätesjusteringar garanterar minimala vibrationer. Upp till 2/3 av alla vibrationer dämpas av vår komfortstol

Jungheinrich skjutstativtruck ETV på Werner & Mertz lager i Tyskland.

Skjutstativtruck

  • Indrag- och utskjutningsdämpning av stativet
  • Dämpning av stativframskjutningen för att skona förare och last
  • Brett utbud av sätesjusteringar garanterar minimala vibrationer. Upp till 2/3 av alla vibrationer dämpas av vår komfortstol

Content ECE-kampanjer (5)

Lagertruck

Utöver en mjukfjädrad förarplattform är hela drivsystemet skyddat av "ShockProtect". Med ShockProtect frånkopplas förarplattformen helt från stötar.

Jungheinrichs "ShockProtect"-system absorberar likt en stötdämpare på en bil så gott som alla stötar från trösklar och andra ojämnheter i marken. En fjädrad drivanordning och fjädrade stödhjul med ProTracLink ger ett ordentligt skydd för förare, truck och last. ProTracLink-systemet garanterar utmärkt sidostabilitet även i kurvor i höga hastigheter.

Detta minskar påfrestningen på såväl truckförarens ryggrad som truckens chassi.

Har du några frågor?